INTERDEPENDENT SOCIAL JUSTICE

GELUG BUDDHIST ETHICS AND GENDER EDUCATION IN ADDRESSING INTERSECTIONAL VIOLENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15603/2176-1078/er.v39n3pe2025-032

Keywords:

Gender, Violence, Interseccionality, Dalai Lama, Destructive Emotions, Geluk Buddhism

Abstract

The article discusses how education for diversity, grounded in the Brazilian experience and in Kimberlé Crenshaw’s concept of intersectionality, can contribute to social justice through the recognition of destructive emotions, according to the ethical framework proposed by the 14th Dalai Lama. Inspired by the Buddhist science of mind, the text brings together knowledge from the fields of gender, race, and class to demonstrate that social inequalities are not limited to structural dimensions but are also emotional, sustained by collective feelings belonging to the families of attachment, anger, and ignorance. Education, in this sense, is understood as an ethical practice capable of transforming destructive emotions into compassion and empathy, fostering respectful coexistence among differences. By integrating the Geluk Buddhist perspective with gender studies, the article proposes a pedagogy of interdependence, in which care and mutual recognition are possible paths for confronting intersectional forms of violence. This perspective makes it possible to understand education for diversity as a process of structural social justice, capable of addressing the cultural and emotional foundations that sustain exclusion.

 

Keywords: Gender, Violence, Interseccionality, Dalai Lama, Destructive Emotions, Geluk Buddhism

Author Biographies

Fernanda Coelho, UMESP

Doutora em Ciências da Religião pela UMESP. Atualmente em estágio pós-doutoral na área de Filosofia da Religião do PPG em Ciências da Religião da Universidade Metodista de São Paulo. Graduada em Ciências Econômicas pela Universidade Cruzeiro do Sul. Membra do Grupo de Estudos de Budismo com Características Brasileiras e do Grupo de Estudos de Filosofia Budista do Centro de Estudos de Filosofia Moderna e Contemporânea - CEMODECON. Atua principalmente nos seguintes temas: gênero e religião, educação e política, budismos e feminismo. Membra do Grupo de Estudos de Budismo com Características Brasileiras e do Grupo de Estudos de Filosofia Budista do Centro de Estudos de Filosofia Moderna e Contemporânea - CEMODECON.

Jonathan Jesse Raichart, UMESP

Doutorando em Ciências da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo. Bacharel em Teologia pela Universidade Católica Dom Bosco - Mato Grosso do Sul. Membro do Grupo de Estudos de Budismo com Características Brasileiras e do Grupo de Estudos sobre Filosofia Budista do Centro de Estudos em Filosofia Moderna e Contemporânea - CEMODECON. 

Published

2025-12-19

How to Cite

Coelho, F., & Raichart, J. J. (2025). INTERDEPENDENT SOCIAL JUSTICE: GELUG BUDDHIST ETHICS AND GENDER EDUCATION IN ADDRESSING INTERSECTIONAL VIOLENCE. Estudos De Religião, 39(3), e2025–032. https://doi.org/10.15603/2176-1078/er.v39n3pe2025-032

Issue

Section

Dossiê Budismo e Religiões Globais em Diálogo: Caminhos para a Justiça Social