IMPACT OF SOCIAL MEDIA USE ON EATING DISORDERS

DEVELOPMENT AND VALIDATION OF AN INTERACTIVE VIDEO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15603/2176-1019/mud.v33.pe2025-018

Keywords:

Eating disorders, Media, Social media, Psychoeducation

Abstract

Eating Disorders (EDs) have multifactorial origins, and intensive use of social media is directly related to the maintenance and worsening of symptoms. Prolonged exposure to idealized beauty standards on social media promotes body dissatisfaction and harmful health behaviors. This study aims to report the experience of developing and validating an educational video about the impacts of digital social media use on the predisposition to and maintenance of ED symptoms. Ten patients diagnosed with EDs, monitored at a multidisciplinary outpatient clinic, participated in semi-structured interviews and focus groups. The transcribed material was submitted to content analysis, and the data were used to develop the video script. Audiovisual production guidelines were followed. The video was reviewed by healthcare professionals, which highlighted the challenges of creating neutral representations in the video, avoiding the association of images with stereotypical body standards. The importance of raising public awareness about the risks of indiscriminate use of social media was also discussed, as well as how exposure to these platforms can both worsen symptoms and support patient recovery. Educational videos are valuable tools for disseminating information about mental health, but their production still faces challenges in meeting the specific demands related to mental health and in creating inclusive, non-stereotyped characters.

Author Biographies

Raquel Borges de Moraes, Universidade de São Paulo

Doutoranda em psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP). Mestre em psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM); Especialista em Teorias Psicanalíticas pela Universidade de Uberaba (UNIUBE) e psicóloga clínica. Graduada em Psicologia pela UFTM. Colaboradora de pesquisa e psicóloga do Grupo de Assistência em Transtornos Alimentares (GRATA) do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo (HC-FMRP-USP). 

Manoel Antônio dos Santos, Universidade de São Paulo

Professor Titular da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da FFCLRP-USP. Membro Titular da Academia Paulista de Psicologia (cadeira 33). Coordenador da equipe de psicologia do Grupo de Assistência em Transtornos Alimentares (GRATA), Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (HC-FMRP-USP). Coordenador do Laboratório de Ensino e Pesquisa em Psicologia da Saúde - LEPPS (FFCLRP-USP-CNPq) e supervisor de estágio do Grupo de Ação e Pesquisa em Diversidade Sexual e de Gênero - VIDEVERSO (FFCLRP-USP). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - Brasil (CNPq), categoria 1A.

Érika Arantes de Oliveira-Cardoso, Universidade de São Paulo

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (FFCLRP-USP). Psicóloga do Departamento de Psicologia da FFCLRP-USP. Coordenadora do Laboratório de Ensino e Pesquisa em Psicologia da Saúde - LEPPS (FFCLRP-USP-CNPq) e da equipe de psicologia do Grupo de Assistência em Transtornos Alimentares (GRATA), Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto (HC-FMRP-USP). Coordenadora do LUTE - grupo de pesquisa e intervenção em Lutos e Terminalidades da FFCLRP-USP. Supervisora do Grupo de Ação e Pesquisa em Diversidade Sexual e de Gênero - VIDEVERSO (FFCLRP-USP).

Published

2025-11-19

How to Cite

Borges de Moraes, R., Antônio dos Santos, M., & Arantes de Oliveira-Cardoso, Érika. (2025). IMPACT OF SOCIAL MEDIA USE ON EATING DISORDERS: DEVELOPMENT AND VALIDATION OF AN INTERACTIVE VIDEO. Mudanças: Psicologia Da Saúde, 33, e2025–018. https://doi.org/10.15603/2176-1019/mud.v33.pe2025-018