STRATEGIES FOR PREVENTING TEENAGE PREGNANCY IN SCHOOLS

AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15603/2176-1019/mud.v33.pe2025-015

Keywords:

Teenage pregnancy; Sexual education; Sexuality

Abstract

This integrative literature review aimed to analyze how the prevention of teenage pregnancy is carried out in schools. The bibliographic survey was carried out in the databases: CINAHL, LILACS, PsycINFO, PUBMED SciELO, SCOPUS and Web of Science. Articles published in the period from 2010 to 2019 in Portuguese, English and Spanish were selected. Among the 46 articles located in the searches, seven were analyzed. The study sample was quite diverse. The studies brought from how the teenage pregnancy prevention programs were implemented, as well as the analysis of the process and strategies for creating them. The interventions aimed at: raising awareness about contraceptive methods, stimulating later sexual initiation, building skills to refuse unwanted sex, stimulating sexual abstinence, reducing risks for sexually active adolescents and reducing external influences on sexual decisions. These interventions were offered through curriculum with age-appropriate sexual health content, through dramatizations, videos, lectures and computer lessons. The analysis of the studies concludes that it is important to carry out more comprehensive interventions involving family, school and community to ensure the empowerment of young people on sexual health and prevention of early pregnancy, guaranteeing them greater autonomy. 

Author Biographies

Danyelle de Oliveira Toledo, Universidade de Franca

Doutora e mestre em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca. Especialista em Neonatologia pela Universidade Federal de São Paulo. Especialista em Pediatria pelo Hospital Municipal Infantil Menino Jesus - São Paulo. Graduada em Medicina pela Faculdade de Medicina de Barbacena. Docente na Universidade de Franca e no Centro Universitário Municipal de Franca.

Priscilla Lima Martins, Universidade de Franca

Especialista em Pediatria pelo Hospital Fundação Santa Casa de Misericórdia de Franca. Graduada em Medicina pela Universidade de Franca. Preceptora na Universidade de Franca.

Isabella Bertoldo, Universidade de Franca

Especialista em Ginecologia e Obstetrícia pelo Hospital das Clínicas de Marília. Graduada em Medicina pela Universidade de Franca.

Marisa Afonso de Andrade Brunherotti, Universidade de Franca

Doutora em Saúde da Criança e do Adolescente pela Universidade de São Paulo. Coordenadora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Promoção de Saúde da Universidade de Franca. Docente do curso de Medicina da Universidade de Franca. Coordenadora do Centro de Atendimento Integral à Primeira Infância - Universo Prematuro.

Marta Angélica Iossi Silva, Universidade de São Paulo

Doutora e mestre em Enfermagem em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo. Graduada em Enfermagem. Professora Aposentada, Livre-Docente pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo na área de Enfermagem em Saúde da Criança e do Adolescente.

Jorge Luiz da Silva, Universidade de Franca

Doutor em Enfermagem em Saúde Pública e mestre em Psicologia pela Universidade de São Paulo. Graduado em Psicologia pela Universidade de Uberaba. Docente do Programa de Pós-Graduação em Promoção de Saúde e do Curso de Graduação em Psicologia da Universidade de Franca.

Published

2025-11-19

How to Cite

de Oliveira Toledo, D., Lima Martins, P., Bertoldo, I., Afonso de Andrade Brunherotti, M., Iossi Silva, M. A., & da Silva, J. L. (2025). STRATEGIES FOR PREVENTING TEENAGE PREGNANCY IN SCHOOLS: AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW. Mudanças: Psicologia Da Saúde, 33, e2025–015. https://doi.org/10.15603/2176-1019/mud.v33.pe2025-015